Pagina's

woensdag 18 mei 2016

Boekentag #2: Reader Problems

Het is weer tijd voor een tag! De tag kwam ik hier tegen en gaat over de 'problemen' die ik ondervind tijdens het lezen. Let's go!

1. Je hebt 20.000 boeken op je TBR. Hoe beslis je welk boek je gaat lezen?
Ik kies een boek wat mij dan het meeste aanspreekt. Dit kan komen doordat ik kort daarvoor een boek heb gelezen van dezelfde serie of schrijver, maar ook puur door de kaft of doordat ik er kort geleden weer veel goede reacties over gelezen heb.

2. Je bent halverwege door een boek en je vind het echt niks. Stop je of ga je door?
Ik stop! Als ik er maar niet door heen kan komen, dan leg ik het boek ook echt weg. Het komende jaar zal ik dat boek dan ook echt niet aanraken, maar ooit probeer ik het weer opnieuw. Kan ik er dan nog niet doorheen komen, dan raak ik hem denk ik ook nooit meer aan.

3. Het einde van het jaar komt er aan en je loopt enorm achter met je Reading Challenge. Probeer je je achterstand in te halen?
Ik zal zeer zeker mijn best doen, maar mijn schoolwerk zal wel altijd voorgaan. Misschien dat ik een avondje met mijn vriendinnen wel zou afzeggen, als ik echt midden in een boek zit. Maar ik zal eerder een nachtje doorhalen om dat boek uit te lezen, dan mijn vriendinnen niet zien. Haal ik de challenge niet, dan ga ik niet dood. Het is niet zo dat de challenge mij niets doet, ik zet zeker een haalbaar doel voor mezelf neer, zodat het als motivatie voor mij werkt! Maar als ik dan uiteindelijk 5 boeken minder heb gelezen dan ik van plan was, dan is dat zo.

4. De covers van een serie die je geweldig vindt, matchen niet. Hoe ga je hier mee om?
Dit vind ik stiekem heel moeilijk. Als het een serie is dan kan ik het echt niet uitstaan, als het boeken zijn van dezelfde schrijver, maar die niet tot een serie behoren, dan vind ik het nog niet heel leuk. Maar na een week erover zeuren is de wil om meer boeken van deze schrijver (als hij/zij goed is) te kopen toch groter dan mijn irritatie en zet ik me erover heen.

5. Iedereen is compleet dol op een boek en jij vind het echt niks. Wat doe je?
Dat zal ik dan gewoon eerlijk zeggen. Ik zal nooit mijn mening aanpassen omdat 'iedereen' dol is op een boek. Ook zal ik niet snel een boek en al zeker geen schrijvers afkraken. Een boek is hooguit gewoon niet voor mij weggelegd, maar dat zegt niets over de vaardigheden van de schrijver. Ik doe het ze namelijk niet na om een boek te schrijven en het boek ligt niet voor niets in de winkel!

6. Je leest publiekelijk een boek en je moet bijna huilen. Hoe ga je er mee om?
Nou huil ik gelukkig niet snel bij een boek. Mocht ik nou toch een keer zo ontroerd zijn, dan denk ik dat ik het boek terug in mijn tas zou stoppen en heel nonchalant zo snel mogelijk mijn tranen wegwerk. Vervolgens wil ik het liefste zo snel mogelijk naar huis zodat ik daar tranen met tuiten kan huilen en het boek kan uitlezen.

7. Een vervolg van een boek dat je fantastisch vindt, komt uit. Maar je bent veel vergeten van het vorige boek. Herlees je het of ga je gewoon verder in de hoop dat het wel weer terugkomt?
Meestal wordt er altijd wel wat herhaald van het vorige boek. Mocht ik het dan nog te moeilijk vinden om te herinneren hoe en wat en ik weet nog dat ik het een goed boek vond, dan vind ik het echt geen straf om het boek te herlezen en daarna verder te gaan met het vervolg.

8. Je wilt niet dat iemand je boeken leent. Hoe leg je dat aan mensen uit wanneer ze vragen of ze een boek mogen lenen?
Mensen zullen niet snel aan mij vragen of ze boeken mogen lenen, omdat ze weten dat ik ze als kindjes behandel. Vaak biedt ik het bepaalde mensen aan om een boek te lenen en dat doe ik dan ook alleen als ik zeker weet dat ik die persoon kan vertrouwen en ik zeg er ook nog altijd bij; ga wel voorzicht met ze om, ik wil ze heel terug haha! Vaak snapt die persoon dat dan ook.

9. Je hebt de afgelopen maand 5 boeken opgepakt en weer weggelegd. Hoe kom je over je leesdop heen?
Ik zit mijn leesdip uit. Richt me even op andere dingen, zoals school en vrienden en uiteindelijk mis ik het lezen van boeken weer en vlieg ik weer door ze heen. Ik maak me er niet zo druk om, lezen is voor plezier. Als ik mezelf verplicht te lezen terwijl ik geen zin heb, dan kan ik niet ontspannen en dat is juist iets wat lezen mij altijd geeft; ontspanning.

10. Er zijn zo veel boeken die uitkomen die je heel graag wilt lezen. Hoeveel koop je er?
De boeken komen allemaal op een lijst op mijn computer te staan. Ik koop denk ik hooguit 2 boeken per maand, omdat ik nou eenmaal geen geldboompje in mijn tuin heb staan. Vaak kijk ik wel gelijk of de bibliotheek al een exemplaar heeft besteld. Als het boek me dan zo goed bevalt dan koop ik het uiteindelijk alsnog wel, maar niet als ze meteen in de winkel liggen.

11. Hoelang blijven boeken die je net gekocht hebt in je boekenkast staan?
Soms blijven ze er een half jaar liggen, soms raken ze de plank pas aan als ik ze uit heb. Dat wisselt heel erg en dat ligt aan hoeveel tijd ik echt heb om het boek meteen te gaan lezen wanneer ik het koop. Als ik druk bezig ben met school dan verdwijnt het boek op de plank, totdat ik tijd heb om mezelf te verliezen in het boek.

Dit was de tag weer. Beantwoord onder in de reacties de vragen voor jezelf of neem hem over op je eigen blog. Laat dan wel even een linkje achter in de reacties, ik vind het leuk om het te lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten