Pagina's

zaterdag 4 juni 2016

E-books van de bibliotheek

Als je al eerder mijn blog gelezen hebt, dan heb je in deze tag waarschijnlijk wel gelezen dat ik de voorkeur heb voor ‘echte’ boeken en dus geen e-readers. Maar toch wil ik vandaag iets met jullie delen wat in de categorie ‘e-readers’ valt en wel de optie om met je bibliotheekabonnement boeken voor op je iPad of e-reader te lenen, gratis. Ben je nou benieuwd naar hoe en wat? Lees dan vooral verder!

Een paar weken geleden was een vriendin van mij op bezoek in Duitsland en we kwamen op het lezen van boeken doordat zij een e-reader mee had. Ik vroeg haar of ze dat nou fijn vond en zei haar dat ik juist zo graag boeken vast heb en niet naar een schermpje kijk. Dat dit ook de reden was dat ik toch weer een abonnement bij de bibliotheek had afgesloten en dat ik het wel jammer vond dat ik daar nu, in het buitenland, geen gebruik van kon maken. Ze vertelde me toen dat ik op mijn iPad een app van de bibliotheek kon downloaden en dan gebruik kon maken van een aantal boeken die speciaal voor op je tablet waren. Dit wilde ik natuurlijk even verder uitzoeken.

Ook al hebben e-books niet mijn voorkeur, het is natuurlijk wel een hele handige optie om toch gebruik te maken van je abonnement terwijl je in het buitenland zit.
Er zijn nog niet super veel boeken beschikbaar, maar gelukkig zijn er in het genre waar ik op dit moment in geïnteresseerd ben genoeg boeken voor het uitkiezen. Zo heb ik al ‘de 100’ van Kass Morgan gelezen via de app en ook de twee vervolg delen zijn beschikbaar.

De e-books blijven drie weken op je ‘plank’ staan en verdwijnen daarna weer. Je kunt maximaal XX boeken op je plank hebben, maar wat ik wel jammer vind is dat je het boek niet kunt verwijderen als je het uitgelezen hebt. Ik heb ‘de 100’ in 2 dagen uitgelezen, maar staat nog steeds op mijn plank. Als ik het boek bij de bibliotheek had geleend had ik het al lang terug gebracht en een nieuw boek kunnen meenemen. Maar dat is het enige minpunt wat ik heb ervaren bij het gebruik van de app.

Als je gebruik wilt maken van de app, moet je wel een lidmaatschap hebben bij een bibliotheek. Dan kun je automatisch ook gratis e-books lenen, je moet daarvoor alleen jezelf registreren met je pasnummer. Kijk hier voor nog meer informatie en om je eventueel gelijk aan te melden als je al een abonnement hebt.


Ben jij van plan om een kijkje te gaan nemen en misschien toch af en toe een e-book te lezen, net als ik? Laat het me weten bij de reacties :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten