Pagina's

woensdag 13 april 2016

Young Adult, New Adult, al die genres...

Heb jij ook wel eens dat je ergens iets leest over Young Adult boeken en dat je je dan eigenlijk afvraag wat dat nou precies inhoudt? Inmiddels denk ik daar mijn weg wel in gevonden te hebben, maar nu komt het genre 'New Adult' in Nederland op. Wat is nou het verschil tussen Young Adult, New Adult en volwassen boeken?

Ik heb even mijn eigen, niet wetenschappelijke, onderzoek verricht en heb een aantal definities gevonden.

★ Young Adult
Young Adult boeken worden geschreven voor de leeftijdscategorie van 14 tot 21 jaar, dus wanneer je niet meer echt de kinderboeken leest, maar de volwassen boeken ook nog niet bij jouw belevingswereld aansluiten. Eigenlijk heel logisch, want letterlijk vertaald betekend Young Adult; jong volwassen. De hoofdpersoon/hoofdpersonen in het boek is vaak in de leeftijdcategorie waarvoor het boek ook bedoeld is, zodat de lezer zich in het personage kan inleven. De hoofdpersoon is tiener en ontwikkeld zich vaak in de loop van het verhaal meer en meer tot volwassene, omdat het andere dingen meemaakt dan voetballen op het schoolplein bijvoorbeeld. Inmiddels is dit genre heel erg bekend in Nederland, maar de meeste boeken worden wel vertaald vanuit het Engels.

★ New Adult
Er wordt over New Adult geschreven dat dit een nieuwe Engelse benaming is voor de boeken die worden geschreven voor de leeftijdscategorie van 16 tot 30 jaar. De hoofdpersoon in dit soort boeken is vaak tussen de 18 en 25 jaar en druk bezig met het leven na de middelbare school, dus bijvoorbeeld met studie, werk, huis etc. Als ik deze omschrijving zo lees zou ik zeggen dat deze boeken voor jongeren geschreven zijn die de kinderboeken heel duidelijk ontgroeid zijn, maar ook geen behoefte hebben aan de romans die voor volwassenen geschreven worden. Dit bedoel ik absoluut niet negatief, want ik denk dat dit genre zeker 'mist' in de Nederlandse boekenwinkels. Als ik denk aan volwassen boeken dan kom ik uit bij de boeken die mijn moeder leest en in de kast heeft staan, maar die mij (nu nog) niet aanspreken. Ik denk daarom dat New Adult zeker een genre zal zijn waar ik een aantal hele goede boeken uit zal lezen!

Eigenlijk zijn zowel Young Adult en New Adult geen nieuwe genres. Al voordat deze boeken echt een 'genre' toegewezen kregen waren er ook al dit soort boeken, die voor deze bepaalde leeftijdscategorie weggelegd waren. Maar met deze 'genres' is het wel makkelijker zoeken en vinden in bijvoorbeeld de boekenwinkel of op internet naar boeken die bij jouw leeftijd passen.

Omdat New Adult nu een beetje begint op te komen in Nederland is het nog een beetje zoeken naar de boeken die er toe behoren en er zullen ook steeds meer boeken uitkomen die tot dit genre zullen horen. Dus misschien is het nog even wachten op ruime keuze, maar dan weet je in ieder geval wat er met dit genre bedoeld wordt als je het tegenkomt en misschien kun je even een kijkje nemen om te zien of er een goed boek voor je bij zit!

Young Adult is al wat langer bekend in Nederland en zijn dan ook al heel veel boeken en series verschenen in dit genre. Mocht je nou op zoek zijn en er niet helemaal uitkomen; deze site heeft een overzicht met alle Young Adult boeken en er is zelfs een kopje 'Lezen voor de Lijst' waarbij leestips staan voor je Nederlandse leeslijst die je aan je Nederlandse docent kan voorleggen!

Heb jij ooit al een New Adult boek gelezen of lees je voornamelijk Young Adult? Of misschien zelfs een totaal ander genre? Laat het achter bij de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten